Isabelle Graeff

The artist and photographer Isabelle Graeff devotes her pictures to existential questions of life; they are in a search for self-determination and identity. Her series EXIT shifts the focus to an entire country, as the images describe closure, new beginnings, exiting, and arrival. Graeff moved to England in 2015, where she had been a student and knew her way around. Yet, when she began taking pictures there she found a changed place: a country in crisis, on the edge of Brexit and divided, with the legacy of an epic history, but an uncertain prospect of the future. “In many of the photographs, the camera seems to glide silently through a world of decay in which the sound has been turned off. One can read EXIT as a snapshot of a land in crisis that has decided to leave the European Union, because it believes this is the right path – back to the past glory and autonomy of the Empire,” writes the critic Niklas Maak, describing the tone of the series. When taking photographs, Isabelle Graeff begins as a silent observer of that feeling that seems to fuctuate between upheaval and change, as well as between mystical beauty and romantic nature. Graeff’s photographs were taken before the referendum, at a time when Brexit had not yet divided the nation. But EXIT is more than just an inventory: it also involves Graeff’s own confrontation with abandonment, the retreat from an old, familiar life, and the attempt to bid farewell and begin again.

2010 begann die Künstlerin Isabelle Graeff, ihre Mutter mit der Kamera zu begleiten. Die damals aufgenommene Serie “My Mother and I” untersuchte das Beziehungsgefüge zwischen Mutter und Tochter. Es entstand eine sensible fotografische Beobachtung; der Durchbruch der 1977 geborenen Künstlerin. Ihre Serie EXIT rückt ein ganzes Land in den Fokus und beschreibt zugleich Abschluss und Neuanfang, Ausstieg und Ankunft. Es sind Fragen nach menschlicher Zugehörigkeit, Herkunft und Selbstbestimmung, die die Bilder prägen. Für Exit zog Isabelle Graeff nach England, hier hatte sie studiert. Doch was sie vorfand, war ein veränderter Ort: ein Land in der Krise, kurz vor dem Brexit und in sich gespalten, mit dem Erbe einer epochalen Vergangenheit, aber einem unsicheren Blick in die Zukunft. Die Bilder der Künstlerin Isabelle Graeff widmen sich den existenziellen Fragen des Daseins, sie suchen nach Selbstbestimmung und Identität. In ihren Bildern fängt Isabelle Graeff als stille Beobachterin jenes Gefühl ein, das zwischen Umbruch und Veränderung, aber auch mystischer Schönheit und Naturromantik zu oszillieren scheint.